201907 De reis naar Suriname

De reis naar Suriname een nieuw avontuur van Zeezot.

Voor de nieuwkomers wij zijn Joop Blikman en Albertien Volbeda zeilen met zeiljacht Zeezot een Ovni 39 uit 1989 naar verre bestemmingen.

We per mail bereikbaar op zeezotnl@hotmail.com of onderweg op PF4126@sailmail.com de laatste kan alleen platte tekst aan geen bijlagen of foto’s

2019

Het is weer zo ver. We zijn vertrokken voor een nieuw avontuur, dit maal met bestemming Suriname. We hoorden van diverse mensen dat het zo’n leuke bestemming is met vriendelijke mensen en een bijzonder land. We willen het graag meemaken en zijn op 28 jullie vertrokken.

Eerst gaan we naar Harlingen waar Ellen en Terry maar ook Liesbeth met dochter Marleen en Ali met  dochter Jardina langs komen om afscheid te nemen. Maar voor we Harlingen binnen lopen en voor de Sasbrug liggen te wachten horen we over de marifoon  vrienden van ons oproepen dat ze een motorstoring hebben. We melden de havendienst dat we ze assistentie gaan verlenen.

We pikken de boot Polaris op en slepen die naar de Sassteiger om daar te kijken wat er aan de hand is. De brandstof opvoerpomp heeft problemen, hij werkt niet meer. Er is een klepje defect. Gelukkig heeft Frans, de eigenaar, een nieuwe pomp bij zich want een paar jaar geleden heeft hij soort gelijke problemen gehad.

We vervangen de pomp met het nodige sleutelwerk, zoals leidingen veranderen en de boel aanpassen. Gelukkig is het leed gauw geleden en doet de motor het weer. We kunnen de Noorderhaven in varen en een plekje voor de nacht zoeken. En wij om ons afscheid bezoek te ontvangen.

Het wordt weer een gezellige avond met een hapje en een drankje en veel  kletsen. Als het bezoek weer weg is gaan we nog even met Frans en Helma en hun opstappers een afzakkertje nemen. Dit is al de derde avond samen. Ze kwamen op Terschelling langs voor een afscheidsetentje met ons. En de avond erop ook gezellig met een borrel en nu niet gepland langszij na een motorstoring.

De volgende dag gaan we naar Stavoren. Wij hebben als opstappers Carol en Berend mee naar  Stavoren. Het wordt een gezellige maar ook drukke dag met veel kletsen en lekker zeilen. Wat schets onze verbazing als we Stavoren binnen zeilen ligt de Polaris aan de steiger en zij zouden naar Makkum varen hoe kan dit? En dan horen we het verhaal, dat ze ons gepasseerd zijn zonder dat wij ze zagen, omdat hun opstappers thuis problemen met hun visvijver hebben, willen die zo snel mogelijk naar huis en hun auto staat hier.

Na ons afscheid met Carol en Berend zijn we toch maar even uit eten gegaan met Frans en Helma. Zo zie maar weer het leven loopt altijd anders dan je denkt. Wel hebben we deze keer geen afscheid genomen ,drie keer was genoeg.

De volgende stop wordt Lelystad nu langs bij collega zeilers Stef en Manon van Long John Silver een Ovni die over een paar dagen vertrekt voor langere tijd maar dan via de Noordelijke route IJsland Groenland en Canada. Ook daar hebben een gezellige avond mee met veel kennis uitwisselen over onze te varen routes.

De volgende dag komt nichtje Hanne hier aan boord om mee te varen naar de Sixhaven in Amsterdam. En natuurlijk krijgen wij op het markermeer ook een hele klont Fontijn kruit aan de kiel en het roer zodat de gang er uit gaat de boel omhoog trekken en het kruit wegplukken en we kunnen weer vooruit komen.  De Sixhaven is een  beetje de gebruikelijke haven voor ons om Nederland los te laten, de laatste inkopen en klusjes aan de boot te doen  de stad nog even in en een dagje niksen.

Dochter Marleen komt nog langs voor een afscheidsetentje en een laatste kus en dan kunnen de trossen los. Het was druk in de Sixhaven alles stond in het teken van de gayparade in dat weekend, de haven lag klem vol.

Wij worstelen ons los en varen naar IJmuiden. Daar nog een paar kleine dingen aan de boot gedaan en wat gewinkeld. Het leeft er niet erg. Aan de haven staan veel panden leeg en het ziet er allemaal wat verpauperd uit, we worden er niet blij van. Morgen kunnen we weg. Het is inmiddels zaterdag 3 augustus. We varen bij IJmuiden naar buiten met een mooie noorden windje langs de kust. Helaas na Hoek van Holland draait de stroom tegen en gaat de wind liggen. Dat schiet niet op. Wat doen we ?? We besluiten op de motor naar Stellendam te gaan en daar te ankeren voor de nacht. Zo liggen we op een heerlijk rustige plek op het  Haringvliet.

Zondag vroeg op niet om naar de kerk te gaan, maar om het tij te pakken richting Oostende. De berichten zijn een zwakke wind. Tot onze verbazingstaat er een prachtig bezeild windje naar beneden. Alleen het stuk voor de Westerschelde gaan we op de motor. De wind was even op en ook wel handig met al die scheepvaart om ons heen. Daarna kunnen we weer zeilen naar Oostende waar we om half zeven afmeren.

De volgende dag eerst de boot opgeruimd er lag overal nog wat rond te slingeren na ons wat rommelige vertrek. Nu is alles geordend en op geruimd ’s middags de stad door gewandeld  boodschappen gedaan en even een patatje en ijsje gegeten. Morgen willen we door naar Duinkerken. We wachten de weersberichten nog even af en dan gaan we verder.

De berichten zijn goed we verlaten Oostende en zeilen richting Duinkerken. Er staat een stevige wind, daardoor is het hard werken. We moeten laveren tussen de zandbanken voor de kust van Belgie als we voor Nieuwpoort zijn besluiten we hier naar binnen te gaan. Ik heb onderhand de fok al twintig keer dicht gescheurd en daar wordt je bekaf van. Kennelijk oefen ik te weinig dus het is klaar voor vandaag. Morgen waait het hard.

De volgende morgen is mooi stil weer. We zijn vroeg wakker en besluiten toch maar te vertrekken. Alles opruimen onderweg aan boord als we het lange havenkanaal uitvaren en buiten ontdekken dat er toch al behoorlijk wind staat. Maar wij gaan zeilen en na een stevige tocht laveren, komen we tegen de middag aan in Duinkerken. Daar nog even de stad in voor inkopen.

We denken de komende dagen hier vast te liggen om de storm voorbij te laten trekken. Wat schetst onze verbazing de storm blijft nog even uit, zodat wij vertrekken naar Boulogne Sur Mer. Waar we na een motortocht binnenlopen met de gedachte hier vast te liggen.

Als we die avond nog even het weer checken zien dat de harde wind wat opgeschoven is zodat we als we morgenvroeg vertrekken net voor de storm losbarst in Dieppe  kunnen aankomen. We zijn net op tijd weg voor ze de sluizen open zetten en er een nare stroming door deze naar vis en meeuwenstront stinkende haven loopt. Verder wordt het een misrekening. Om niet te veel tijd te verliezen kiezen we voor motor-zeilen. We verliezen door de hoge golven en tegenstroom veel snelheid zodat we 13 uur over een afstand van 51 mijl doen, die we al laverend uitgerekt hebben tot 70 mijl. De wind loopt toch nog op naar soms 33knts. Het wordt een vervelende tocht. We zijn dan ook blij dat om acht uur ’s avonds de haven van Dieppe binnenlopen. Er liggen hier wel 20 Nederlandse boten te wachten op beter weer om huiswaarts te gaan.

Hier blijven we een paar dagen liggen om de zware winden over te laten waaien en wat te relaxen. Dat is ook wel nodig. Na zo’n heftige tocht is het wel fijn te ontspannen. Wat ook een probleem is dat we ontdekken dat als er veel wind en golven staan de schroef bij hoge toeren uit balans raakt. Daardoor kunnen we juist als je de motor met veel power nodig hebt, die niet kunnen gebruiken op volle kracht en dat geeft geen fijn gevoel. Weer een onderwerp dat aandacht verdient. Evenals het hoofdluik, dat erg lekt als er solide water over de boot komt. Gelukkig ontdekken we waardoor dit komt en kunnen we dit groten deels oplossen.

Inmiddels liggen we al een paar dagen in Dieppe wachten op een gunstiger wind om naar Cherbourg te varen en dan liefst uit een bezeilbare hoek en niet boven de vijf bft.

Deze site wordt af en toe ge-update