De reis van de Zeezot de reis naar verre bestemmingen

19 september 2018

201805 Zeezot met Murphy aan boord

Filed under: 201805 Zeezot met murfy aan boord — Joop @ 12:25 pm

Zeezot met Murphy aan boord

Het leven loopt altijd anders dan je wilt het is altijd weer bijstellen van plannen.

We gaan Zeezot klaar maken voor het nieuwe seizoen de plannen zijn om naar de Caribien te varen.

Na lang beraad besluiten we er een nieuwe Motor in te zetten. De oude is 29 jaar oud net als de rest van het schip en dus er moet onderhoud gepleegd worden.

Na lang wikken en wegen besluiten we een Sole mini 44 in te zetten. Ik ga dat zelf doen

bestel de motor via Terra Nautic een bekende van ons met de vraag of we hem bij hun in haven mogen liggen om de motor in te bouwen. Mijn zwager Matthe zou er bij helpen.

De oude motor eruit, niet zonder slag of stoot op het moment dat hij van de fundatie af is en we hem in de kajuit op de vloer zetten schiet de kettingtakel van de balk en krijgt Matthe een schamp mee een snee in zijn hoofd het valt gelukkig mee.  Om de motoren te wisselen moesten het dakje van de vaste buiskap er af gesloopt worden. Anders kunnen we hem er niet uit tillen. Dus de decoupeerzaag in het dakje en er een groot stuk uitgezaagd.

We zouden de oude motor met een mini kraan eruit tillen maar wat blijkt de kraan kan hem gesterkte arm niet tillen, 250 kg. Wat nu? M’n zwager heeft een kleine shovel die kan 1000 kilo tillen maar of het een gestrekte arm zal dat lukken? Het lukt net, de shovel kan inderdaad de motor net tillen met de hakken over de sloot.

Letterlijk en figuurlijk de shovel staat op een schuin talud aan de rand van het water.

En dan nieuwe erin maar wat blijkt ze hebben de verkeerde gestuurd!

3 weken vertraging.  Ondertussen gaan wij 10 dagen naar Sicilië, dan kunnen we lekker uitrusten.

Na 3 weken is de nieuwe motor binnen en kunnen we hem plaatsen.

De nieuwe motor gaat er redelijk goed in als we hem boven de fundatie laten zakken kunnen we zien of alles goed past. Het kost nog wat heen en weer schuiven. Maar uiteindelijk staat de motor op zijn plek nu kan ik hem uitlijnen dat is nogal een klus want ik wil de oude bout gaten gebruiken en dat gaat niet er blijft te veel spanning inzitten en ik krijg hem niet uitgelijnd. Dus nieuwe gaten boren en nu staat hij perfect uitgelijnd.

Als alles is aangesloten koelwater elektra en diesel kunnen we de boel starten.

We gaan een proefvaart maken en dat lijkt goed alleen stationair varen we met 4 knopen door de haven het lijkt of de spoed niet goed is. Dat is balen we gaan het uitzoeken maar dat doen we op Terschelling.

We gaan eerst het dakje vernieuwen dan kunnen we weer varen nog een heel klusje een dubbele plaat in voorgebogen stand verlijmen en dan nog afwerken het blijft een heel karwei maar het is gelukt ik ben tevreden.

Ik vaar de boot samen met Peter Lans naar Terschelling onderweg proberen we de motor uit de snelheid is prima maar de motor moet te hard werken. Dit is niet goed voor de motor dus uitzoeken.

We kunnen gelukkig veel zeilen en dat is leuker. We varen naar Makkum, waar net als wij afmeren het weer omslaat en het was de hele dag al voorspeld, het begint hard te waaien en met hulp van omstanders meren we af.

De volgende dag naar Terschelling eerst een stuk op motor en later kunnen we zeilen. We komen mooi op tijd binnen, dat was een lekkere tocht.

Na een paar weken kunnen we naar de werf voor groot onderhoud. De plannen zijn het roer veranderen, midzwaard de geleiders iets dunner maken om het makkelijker omhoog te halen, mast eraf nieuwe verstaging, nieuwe radar plaatsen met plotter, onderwaterschip schilderen en ook het dek en de kuip schilderen.

Ik zeil de boot alleen naar de werf in Dronten. Gaat prima na een mooie zeiltocht meer ik af voor de sluis met een verval van 6 mtr. naar de flevoland polder. Het duurt even voor ik er door kan misverstand met de sluiswachter die op afstand de sluis bediend. Ik meer aan het eind van de middag af bij de werf. De planning is morgen de mast er af en dan later uit het water.

Inmiddels heb ik de hele boot afgetuigd zeilen er af borgringen uit spanners alle bedrading losmaken.

Tegen negen uur ben ik klaar met alle klussen en komen Sietse en Jolanda van de Ovni Dolfijn net aanrijden zij gaan morgen er ook uit. Nog een gezellige avond met Sietse en Jolanda en dan naar bed morgen een drukke dag en dan om 4 uur ’s morgens belt Albertien haar moeder is overleden. Dilemma ga ik er gelijk heen of blijf ik aan boord. Ik besluit aan boord te blijven en de boot klaar te maken voor de mast eraf en uit het water te halen.

Als de boot uit het water komt zien tot onze verbazing dat hij helemaal schoon van onderen is, komt waarschijnlijk door het wat zurige water van de Vecht. Waar we gelegen met de motor inbouwen. Maar daar in tegen zien dat de schroef helemaal onder een soort pokken zit misschien kon de motor daarom zo slecht op toeren komen. We maken de schroef schoon en polijsten hem helemaal, ziet als nieuw uit.

Dan pakken we het roer aan ik haal hem uit elkaar ga dan een dag later mee naar de werf in Lemmer daar snijden een stuk van het roerblad en lassen we aan de andere kant er 10 cm eraan de klus gaat voortvarend in 3 uur hebben we de klus geklaard. Ik koop in Lemmer ook nog een as voor hydrauliek van het roer dan kunnen we de ingeteerde as vervangen in de Hydrauliekcilinder dan terug na de werf in Dronten. We passen het veranderde roerblad en het past uitstekend nu de cilinder repareren.

Bij het maken van de as slipt deze in de draaibank en raakt ligt beschadigd Matthe krijgt hem weer mooi glad maar toch blijft de cilinder lekken. Toch een nieuwe as maken en dan proberen hem uit nog steeds lekt hij. Hoe kan dat nou? en dan ontdek ik dat de koppeling aan de cilinder lekt er zit een scheur in balen nergens een nieuwe te krijgen. Uiteindelijk lukt het via Duitsland een nieuwe slang te krijgen met koppelingen a’ 300 euro ook nog gebeld en gemaild met Frankrijk ze beloven van alles maar er komt niets. Later blijkt mijn email in de spambox is terecht gekomen. En na verloop van tijd krijgen toch de juiste koppelingen en slangen uit Frankrijk ik helemaal blij.

Uiteindelijk nieuwe O ringen en nieuwe slangen nieuwe as en de zaak werkt weer, eindelijk.

Daar is Sietse wel twee keer voor naar den Bosch gereden mijn dank daar voor. Ook rijdt hij voor mij naar Zaandam om nieuwe stagen te halen die anders te laat zouden komen en dan konden we niet het water in.

De mast nagekeken nieuwe adapter voor de nieuwe radar gemaakt en de radar gemonteerd kabels getrokken nieuwe verstaging gemonteerd. Ook nieuwe lagertjes geplaatst in windmeter die zijn super klein, dan is de mast weer klaar voor plaatsen.

Het schip inmiddels onder water geschilderd en ook de bovenkant is geverfd waterlijn er opnieuw opgezet, dat zeg ik nu wel even maar dat heeft dagen van zweten gekost zeker bij een temperatuur van 28 graden. Al dat schuren en plamuren om de boel weer mooi glad te maken.

Maar na twee weken klussen kan hij weer te water ziet er weer puik uit nu de mast plaatsen en alle staalkabels van de verstaging weer vast en op maat zetten en borgen. Dan de elektra aansluiten en de zeilen weer aanslaan. Na een dag van hard werken ben ik klaar voor vertrek eigenlijk wil ik ’s avonds nog weg helaas het weer houd me tegen, donkere donderkoppen aan de lucht en weersvoorspellingen met zware windstoten houden me in Dronten. Later op de avond zware onweer buien.

De volgende morgen kunnen we al vroeg op weg de sluis draait 7.30 uur en dan op weg naar Ketelbrug onderweg motor getest maar de schroef werkt niet goed haalt wel meer toeren gaat enorm trillen boven de 2200toeren cavitatie door luchtslaan??

Na uitvoerig overleg met de schroef leverancier en ook de motor importeur komt met allerlei voorstellen wat het allemaal wel niet kan veroorzaken. Komen we tot de conclusie dat de motor met deze schroef zou moeten werken. En het trillen kan alleen cavitatie kan zijn ik ga hem opnieuw uit proberen en tot mijn stomme verbazing haalt hij nu wel zijn maximum toerental van 3000 wat voorheen niet goed ging alleen boven 2200toeren tril de boot wel maar dan varen 7.5 knoop. Hard genoeg.

Nu moeten we de ankerlier nazien hij doet het niet, problemen met koolborstels denk ik. Ik haal de lier uit elkaar en ontdek dat er zout water in gekomen is alles schoongemaakt en geschilderd en dan in elkaar en proberen even draait en dan stopt hij. Hoe kan dat na een aantal keren de boel uit en in elkaar gehaald te hebben ontdek ik dat de rotor defect is door zout water balen. Gevolg een nieuwe ankerlier kopen en installeren. Kosten 1300 euro!!

Dan nieuwe plotter voor radar installeren mooi kastje voor maken nieuwe kabels door het schip aanleggen ook al een klus op zichzelf. En dan uitproberen alles doet het alleen de AIS op de plotter wil het niet doen. Alle voorwaarden zijn aanwezig maar geen ais hoe kan dat, ik ten rade bij leveranciers als je het zo gedaan hebt moet hij het doen. Maar helaas nog van alles op een andere manier geprobeerd maar geen ais.

En dan ontdek ik de oorzaak van de Allende het uitgangs signaal van de plotter aansluiting voor NMEA 0183 van de AIS transponder bevat alleen gps signaal en AIS signaal.

Dus toch een nieuwe transponder gekocht en een NMEA 2000 netwerk aangelegd veel snoeren door de hele boot maar dan werkt alles. Of toch niet de oude AIS radar doet het niet meer hoe kan dat nu alle draden gecontroleerd alles oké nieuwe draden aangelegd oude braken af. En dan ontdek dat de NMEA uitgang van de gps uit staat.

Tijdens het instaleren van de radar kabels ontdek ik dat de kabel van de marifoon beschadigd is dus gelijk maar vervangen. Maar als ik de marifoon test met de Brandaris meld die dat de atis niet werkt balen hoe kan dat nou, we ontdekken dat de kabel in mast groen uitgeslagen is. Vernieuwen dat is stom toen we de mast er af hadden konden we hem zo vervangen nu moeten we het in een staande mast doen. Dat wordt nog een hele klus ik lig er een paar nachten wakker van.

Uiteindelijk lukt het om de kabel te vervangen het is een hele klus ik boven in de mast en Albertien op het dek en zo kunnen we de kabel stukje voor stukje door de mast te schuiven maar het is gelukt. En dan weer testen nog steeds geen atis hoe kan dat nu, het blijkt in de pluggen te zitten nieuwe pluggen er aan en dan doet de atis het weer.

Nieuwe ramen in de vaste buiskap we gaan ze bestellen en plaatsen. Oude er uit gehaald en schoongemaakt om als mal gebruikt te kunnen worden. Dan naar de leverancier en nieuwe uitgezocht en besteld. De man die ons helpt zegt dat hij het niet zeker was of er genoeg materiaal in voorraad was. Hij zou dat nazien en ons laten weten, we horen niets en bellen na twee dagen op en de man aan de telefoon zegt ja hoor ze staan woensdag klaar.

Donderdag ga ik met de eerste boot naar de wal om de ramen op te halen. Bel nog even vanaf de boot naar de leverancier en de man aan de telefoon moet even nazien maar meld dan dat de ramen niet op voorraad zijn dat is balen. Ik zit toch al op de boot en rijdt maar naar hun toe.  Daar overleggen hoe we het probleem op kunnen lossen. We vinden nog een andere tint en dat is wel op voorraad dus besluiten ik die te nemen, en de mensen gaan ze gelijk voor mij maken een uur later zijn de ramen klaar en ik blij naar huis.

Vrijdag de ramen geplaatst dat kost nog wel de nodige tijd maar aan het eind van de dag zitten ze er in, morgen de boel afwerken. En dan kunnen we ’s middags een lokale wedstrijd mee varen samen met kleinzoon Daan vaar ik de wedstrijd en we komen het eerste over de finishlijn. En eindigen op de 5e plaats (handicap) maar het was heerlijk om weer te zeilen.

De komende tijd gaan de boot uittesten. Er zijn nog een aantal dingen die nog vragen oproepen. Is de motor en schroef combi nu wel goed?

Is het roer na alle veranderingen echt goed we zijn tot heden erg tevreden over het roer.

Ja dan  lijkt de boot in orde maar nu ben ik zelf aan de beurt een blaas en prostaat ontsteking houden me thuis en uit de zon, medicijnen antibiotica geven kans op problemen dus uit de zon blijven en dat met deze geweldige zomer!

Al met al lijkt het wel of ik niet weg mag, ook het gedokter met mijn ontsteking maakt mij onzeker ik wil niet de oceaan op als mijn lichaam niet honderd procent goed is. Dus besluit ik niet naar de Carieb te gaan.

Ik ga nu met Peter Lans een tocht naar de Oostkust van Engeland we maken. De boot is klaar voor de tocht en we gaan binnenkort vertrekken maar dat vind je wel terug op mijn site.

Tot zo ver de ontwikkelingen over de boot perikelen.