De reis van de Zeezot de reis naar verre bestemmingen

29 september 2016

201612 de laatste mijlen naar huis

Filed under: 201612 De laatste mijlen naar huis — Joop @ 3:21 pm

De laatste mijlen naar huis.

We zijn vertrokken uit Roscoff richting Guernsey. Het is eerst niet bezeild en er is weinig wind, daardoor zeilen we met de motor erbij hoog aan de wind onder de Franse kust door achter een paar rotseilanden langs. Dan is het net bezeild doordat we eerst oostwaarts waren gegaan. Hoog aan wind met een hobbelige zee zeilt het mooi met een stevige stroom mee. Alleen de laatste paar uur hebben we stroom tegen en een krimpende wind. Wat doen we? Eindeloos kruisen of de motor aan en rechtstreeks het laatste stuk naar het eiland. We kiezen voor het laatste, want slagen maken met deze stroom resulteert er in dat we laat in het donker aankomen en nu halen we het mooi bij daglicht.

We komen tegen het vallen van de avond aan bij Peter Port en meren af aan de steiger in de buitenhaven om daar te wachten tot er genoeg water op de drempel staat om de binnenhaven in te kunnen. Er wordt vannacht veel wind verwacht en dan lig je buiten erg onrustig. Eenmaal binnen ruimen we de boot op en dan zien twee uitbundig verlichte vliegtuigen rond vliegen. Later horen dat er morgen een vliegshow is boven de baai.

De volgende dag is het zoals voorspeld behoorlijk winderig. Maar om een uur of elf start toch de vliegshow met veel oude toestellen uit de tweede wereld oorlog. Een prachtige show. Ook met dubbeldekkers doen ze de gekste stunten, echt mooi om te zien. Daarna het dorp in voor inkopen en rondkijken. We eten weer gezamenlijk met de mensen van zeiljacht Polaris, Frans en Helma. Het wordt een gezellige avond. We bespreken de voortzetting van de reis naar Nederland en besluiten vrijdagmorgen om 9uur als we over de drempel naar buiten kunnen samen verder te zeilen naar Cherbourg. We hebben dan een dikke zuidenwind en samen met de dikke stroom mee bij de race van Alderney moet dat goed komen. En inderdaad de tocht er naar toe gaat fantastisch! Met stroom mee lopem we soms 11.5 knoop over de grond. En als we bij de hoek komen begint de zee aardig te koken. Erg onrustig hoge golven. n springt aan boord en loopt over het hele schip tot aan de buiskap toe. We krijgen gelukkig maar een paar spetters in de kuip, maar binnen lekt het hoofdluik behoorlijk. Daarna hoog aan de wind zeilend door het onstuimige water naar Cherbourg waar we om 3 uur ’s middags aankomen.

Albertien springt meteen op de fiets naar de supermarkt, daarna samen met Frans en Helma even happy houren en de tocht van vandaag bespreken. Dan gezammelijk eten en nazitten. We besluiten nu het weer nog goed is morgen naar Dieppe te varen met in ons achterhoofd dat als het tegen zit we uit kunnen wijken naar Fecamp. We vertrekken ’s morgens om 11uur want dan hebben meteen weer een flinke stroom mee, dat het gaat lekker hard. En dat blijft zo tot een uur of zes en dan kentert het tij en mindert de snelheid. We gaan nog met een gangtje van 4.5 tot 5 knoop over de grond, niets te klagen. Het gaat mooi zo, helaas zakt de wind er uit we liggen te rollen en zeil klapt erg. Dus de zeilen naar beneden, motor aan en zo gaan we de nacht in maar na een paar uur komt de wind terug nu uit het zuiden.

Polaris roept op en zegt als we zo door moeten varen, kunnen we ook wel naar Boulogne Sur Mer varen dat is maar 25 mijl meer en anders moeten we morgen weer een dag motoren.Wat is wijsheid? Want als we naar Dieppe varen komen we er met donker aan en om dan een haven in te gaan is ook een beetje dom. Dus varen we door naar Boulogne. Dan komt er wind en regen.We wachten nog even af of de wind blijft waaien en dat doet hij. We hijsen de zeilen in de stromende regen. Als het droog wordt gaat de boom in de genua, de bulletalie op de giek en zo zeilen we de nacht in. Als het ’s morgens licht wordt draait de wind tegen en wordt zwak de laatste 20 mijl gaan dan ook op de motor en we komen om 14.00 uur aan in Boulogne Sur Mer. Zo dat was een fikse trip. Ik heb alleen bijna niet geslapen maar voel me nog fit. Alleen in de loop van de avond breekt dit nachtleven me wel op en moet ik op tijd naar bed.

Lekker uitgeslapen. We worden pas om half tien wakker dus dat was wel even nodig. Vandaag blijven we hier nog liggen. Ik rommel wat aan onze buurboot daar waren wat dingen uitgevallen. Onder andere de stuurautomaat (ze moesten de hele weg met de hand sturen} en het stoomlichtlampje is kapot en ook de AIS heeft kuren, zout water in de kabel. Alles is weer gerepareerd. Kunnen we morgen weer goed uit- en toegerust aan de volgende etappe beginnen. In de namiddag lopen we naar boven en blijkt er op de berg een mooi stuk oude stad te liggen. Zeer de moeite waard. Volgende dag gaan we naar Duinkerken om cape Gris Nez. We verwachten met de zuidoosten wind daar geen problemen. Het wordt een mooie dag. De wind was eerst zwak en uit de verkeerde richting maar eenmaal op weg wordt het een zuidoosten wind kracht 3 bft. Hiermee kunnen we hoog aan de wind cape Gris Nez net bezeilen. Voorbij de kaap ruimt de wind en kunnen door zeilen. Maar dan bij de volgende knik is het niet meer bezeild. De wind varieert in sterkte en in richting, dus zeilen zetten en weer weg halen het blijft een klus. Uiteindelijk gaat de motor bij en al motorzeilend gaan we door naar Duinkerken daar diesel getankt want de tank raakt weer aardig leeg.

Inmiddels is Polaris ook binnen gelopen en kunnen we aan de koffie met gebak, je moet toch ook maar iets vieren. Later fiets ik samen met Frans een stuk langs de boulevard, Helma en Albertien gaan wandelen. We ontmoeten elkaar halverwegen en vleien neer op een terras voor een koud drankje, want het is warm en zonnig vandaag.. We zouden mosselen eten maar alles ging al dicht dan maar thuis koken.

Inmiddels woensdag 14 sept.

Negen uur vertrokken uit Duinkerken. Voor die tijd, heb ik nog even voor het laatst deze reis een echt Frans stokbrood gehaald, 40 minuten lopen en dat voor een stokbrood. Dan op weg. Weer een prachtige wind 3 tot 4 bft. zuidoost. We zeilen heerlijk totdat er bij Nieuwpoort een oranje bootje op ons afgescheurd komt. We mogen daar niet varen, want er zijn schietoffeningen en we moeten direct rechtsomkeerd varen uit dat gebied. Op de vraag hoe te varen, wordt gezegd 6 mijl naar het westen de zee op en dan 6 mijl naar het noorden en dan de oude koers oppakken. Bah wat een omweg! We zitten nog wat te praten met anderen die dezelfde kant op moeten. We opperen dan om maar naar Nieuwpoort te varen en later naar Oostende. Dan horen we van een ander schip dat er ’s middags met kleine wapens geschoten wordt en dan hoeven we maar 2 mijl uit de kust te blijven. Dat betekend een half uurtje wachten en ronddrijven, daarna kunnen we verder.

Als het sein gegeven wordt dat we kunnen varen gaan we dwars door het schietoffening gebied. Niemand raakt in paniek dus moet het wel goed gaan en zo komen we in Oostende aan om 14.00 uur. We meren af in de voorste jachthaven en willen wachten tot het Mercatordok open gaat Uiteindelijk besluiten we om toch maar in de voorhaven te blijven liggen. Dan kunnen gezellig bij de Polaris blijven liggen. Kunnen we buurten. ’s Avonds ter afscheid uit eten geweest in Oostende met Frans en Helma, want overmorgen scheiden onze wegen hier. Zij blijven hier nog een tijdje liggen en krijgen vrienden aan boord. En wij gaan binnendoor de staande mastroute naar boven.

Donderdag we zijn uitgenodig bij Belgische mensen die we ook onderweg ontmoet hebben, om ze op te zoeken in hun appartement Nieuwpoort. We gaan er met de kusttram naar toe om daar bij te praten over hun tocht vanuit Spanje over de golf van Biskaie en onze ervaringen Marina en Romain (74) onthalen ons op een lekkere lunch. We praten veel over bootjes en over andere dingen die je bezig houden. Het is een gezellig dag. Dan nog een afscheidsborrel bij Polaris en dan te bedde.

Vandaag, 16 september, willen we naar Middelburg varen. Er staat nog een mooie zuidwesten wind en die moeten gebruiken om naar Vlissingen te varen. Daarna is de voorspelling, dat er stevige noordwesten wind aankomt. We vliegen er door heen, dikke stroom mee en zo zeilen we naar Nederland. Op de Westerschelde is het druk, dus we moeten even een gaatje vinden om over te steken. We moeten halverwege nog even uitwijken voor een zeeschip die met 18 mijl snelheid naar ons toe komt stormen. Daarna door varen naar Middelburg waar we om 17.30 uur kunnen afmeren.

Zaterdag eerst de stad in om eten in slaan. We vergapen ons weer aan de mooie huizen en gebouwen in deze stad en dan om 11.30 de touwen los en door Zeeland varen. Eerst langs Veere dan Veersemeer dan op, waar een roeisloepenwedstrijd aan de gang is we motoren naar boven. In de Zandkreeksluis duurt het wel driekwartier voordat de al aanwezige monteur beweging in de brug en sluisdeur kan krijgen. We hebben geluk dat dat lukt, want iets later horen we dat de sluis gestremd is. Door deze vertraging gaat op de Oosterschelde het tij tegenlopen en het is al laat. We halen de volgende sluisen niet meer voor het donker wordt, dus slaan we af naar St. Annaland.

Daar geankerd alleen de grond hield slecht en er loopt aardig tij in de Krabbenkreek. Ik vertrouw het niet voor de nacht, ben bang te gaan krabben (in het Krabbenkreek), daarom gaan we anker op om aan een mooring van Rijkswarterstaat te gaan liggen. Het anker krijg ik er met moeite uit dus het zat wel goed ingegraven. Enfin nu kunnen we de volgende dag wel snel weg, touwtje los van de mooring en daaaaaag!!

De Krammersluis ligt in de wind en ook het tij loopt tegen. Gelukkig is het maar een korte afstand, bij de sluis duurt het even voor we er door zijn. Vervolgens gaan we deels op het oliezeil naar de Volkeraksluizen. Na deze sluis kunnen de zeilen omhoog en kunnen we een heel stuk zeilen. We gaan de strijd aan met een Safier van 8 meter, een goede zeiler. Wij kunnen hoger en iets harder en dat vindt de eigenaar niet leuk. Dus wordt het een verbeten strijd tot we recht in de wind moeten of de vaargeul in dan gaat bij ons de motor aan om het vele vrachtverkeer niet dwars te zitten. Hierna is de pret afgelopen. Alles in de wind veel vrachtverkeer dus motoren we door. Moeten we anderhalf uur wachten op de brug bij Alblasserdam, hebben vervolgens geluk bij de Algerabrug en stroom mee de Rijn op. Om 19.00 uur meren we af in Gouda net voor de spoorbrug die draait inmiddels niet meer, morgen verder.

’s Morgens om 5.30 uur loopt de wekker af we moeten opstaan om de brug niet te missen anders verspelen we een halve dag met wachten. Daarna op weg door Gouwe en via de kanalen naar Alphen aan de Rijn. We gaan vlot door de bruggen heen en zijn om 8.30 uur al bij Oudekerk aan de Rijn onze plaats van bestemming voor vandaag. We gaan op bezoek bij familie Sieperda van het schip Dolfijn. Daar ’s avonds gegeten met de familie en de belevenissen van hun reis naar China gehoord.. Al met al een gezellige avond gehad.

We gaan weer verder. Nu willen we naar Amsterdam en in de nacht door de stad samen met Marleen. We zijn al vroeg in de Nieuwe Meer bij de sluis en pakken dan nog even de tram naar het centrum. Daar rond geneusd op de Albertkuijpmarkt, wat dingen gekocht en dan terug naar de boot. Marleen komt om half elf ’s avonds aan die heb ik afgehaald bij de tram. We moeten nog wachten tot twaalf uur en dan draaien de bruggen in de snelweg A10 voor ons. Samen met nog een ander jacht scharrelen we in de nacht door Amsterdam en komen tegen tweeen op het IJ uit. Duiken de Sixhaven in dan is het inmiddels half drie. Te kooi en morgen eerst uitslapen.

Van Amsterdam varen we naar Marken daar een eindje gewandeld en een nachtje gelegen. Morgen gaan we Muiden waar we met broer Hennie en Trijnie afgesproken hebben om te eten en bij te praten over onze tocht en hun plannen voor de toekomst. Na een gezellige avond gaat ook marleen weer van boord. Wij gaan dan de volgende dag op weg naar Enkhuizen om ons nostalgische rondje af te maken. En zo scharrelen we richting Terschelling. Morgen naar Lemmer ik wil een plastic raam in mijn genua laten zetten en de boeg van het schip moet bekeken worden voor een reparatie vanwege de krassen in de boeg.

En natuurlijk om Albertien haar verjaardag te vieren met vandaag als gasten broer Bert en Yvonne, zus Janke en Matthe, en vrienden Thea en Tom. Na dat allemaal gedaan te hebben kunnen we op weg naar Harlingen want daar krijgen we nog verjaardagsvisite van dochters Ellen en Marleen, schoonzoon Terry, kleinzoon Daan en vriendin Marije. Na een gezellige maaltijd gaan we nog even de nieuwe boot van Oeds en Marije bekijken.

Op 27 september varen we naar Terschelling en dan is Zeezot na anderhalfjaar weer terug in onze thuishaven. We hebben een prachtige wind terug naar huis. Via het nieuwe Schuitengat we zijn in twee half uur weer in de haven, helemaal top. We kunnen terug kijken op een geweldige tocht terug uit de Algarve. We hebben onderweg leuke mensen ontmoet, mooie plekken bezocht, vaak heerlijk gezeild en….. we zijn ook blij om weer thuis te zijn.

Einde van deze tocht en wie weet waar we volgende keer heen gaan, Dat kunt u dan weer lezen op onze site. Voor nu is het even stil hier. Groeten Albertien en Joop.