De reis van de Zeezot de reis naar verre bestemmingen

28 mei 2015

201505 reis naar Frankrijk

Filed under: 201505 reis naar Frankrijk — Joop @ 10:22 pm

Reisverhalen 2015

Vertrek: 1 mei van af Terschelling.
We hadden een hectische tijd achter de rug met allerlei dingen die geregeld moesten worden voor we weer een langere tijd weg kunnen.

Onze eerste bestemming zou Engeland zijn, maar het weer laat dat nog niet toe.

Ik had kleinzoon Daan belooft als hij 12 jaar was, zouden we naar Engeland varen. Hij 4 april 12 geworden dus het moest nu maar wezen. Te meer daar wij zelf naar de Middelandse Zee willen en de boot daar een paar jaar te laten liggen.

We starten vroeg. Om zes uur met een stevige NW wind gaan door het noordelijk schuitengat naar buiten en via het inschot naar Kornwerd.
Met in ons achterhoofd het idee, dat als het weer opknapt we er bij Ijmuiden uitgaan naar Engeland.

De reis loopt voorspoedig en om 10 uur meren we af in de sluis bij Kornwerd. Na de sluis neemt de wind iets af en gaan we lekker ruimwinds. We hebben de sluis van Enkhuizen om 15.00 uur en komen om 17.50 uur aan in Volendam.
Daar staat Irwin, een zeilkennis, al op ons te wachten. We hadden zijn vrouw Babette gebeld om te vertellen dat we hun wilden bezoeken.

Dat vond ze erg leuk en nodigde ons uit voor het eten. Het was erg gezellig weer verhalen over onze reizen op te halen en nieuwe plannen te bespreken.
Ook zij hebben het plan opgevat om naar zuid Portugal te varen en daar een tijdje te blijven hangen.

De volgende dag gaan we nadat we heerlijk aardbeien op de markt hebben gekocht, door naar Amsterdam naar de Sixhaven, die inmiddels helemaal vernieuwd is. Het ziet er keurig uit met mooie steigers en nieuw sanitair. De reis er heen doen we op de motor, de wind was op.
‘sMiddags hebben we lekker rondgezworven. Oude panden bekeken, langs de grachten gelopen, een ijsje gegeten en dan weer naar de boot voor happy hour; Daan z’n feestje.

De tweede dag, het giet van de regen, bezoeken we het scheepvaart museum met Daan. Omdat hij wil gaan varen, is dit toch wel een must.

4 Mei We gaan weer verder en de weerberichten geven stormweer op. Dus helaas England zit er niet in. In plaats daarvan gaan we naar Haarlem via Spaarnedam om binnendoor naar zuiden af te zakken. We wilden binnendoor in Amsterdam maar 1 van de nachtbruggen draaide niet door een storing. Dus nemen we de andere route over Haarlem.

Vervolgens gaan we via het Braasemermeer waar maar liefst windkracht 8 over ons heen krijgen naar Alphen a/d Rijn en na veel gedoe met gestremde bruggen van wege het stormachtige weer komen we ’s avond in Boskoop aan voor een rustige nacht aan een steiger voor de jachthaven brug.

Het blijft hard waaien uit zuidwesten dus weer motoren tegen een fikse wind. Nu naar Gouda. Gelukkig hebben ze ook hier weer nieuwe douches , want in Haarlem zat dat er niet in. We verkennen de stad, doen boodschappen. Ik ga met Daan naar een film, die net uit is. Veel effecten en geknal en pas om elf uur weer aan boord. Wat een feest! De volgende dag verder. In de sluis bij Gouda wordt Daan zijn oefenen om een lijn om een bolder te gooien beloond. Hij mikt hem er in een keer om heen. We gaan naar Dordrecht. Ook hier komen we al bijtijds aan in een leuk klein haventje; het Maartensgat waar we al eerder gelegen hebben en het erg leuk vonden. Natuurlijk de stad bekeken met mooie oude gebouwen.

8 Mei door naar Willemstad via het Spui. Ik was in Willemstad nog nooit geweest en had wel veel over gehoord. Ook zou Daan hier weer op gepikt worden door zijn ouders. Het is een prachtig vestingstadje zeer strategisch gelegen aan het Volkerak. We wandelen over de ster vormige vestingwerken van de stad.

We gaan weer verder, nu zonder Daan. Onze lichtmatroos is weer van boord. We hebben een top tijd met elkaar gehad.
Zierikzee staat op het programma. Daar ’s avonds afgesproken met zeilvrienden van de Dolfijn, Jolanda en Sietse. Uitgebreid bijgekletst en lekker uit eten geweest. Ook weer een leuk stadje met veel oude gebouwen.

Nu willen we via de Roompot naar buiten maar er staat nog steeds een dikke wind. We varen naar de Roompot maar het tij is verkeerd en Albertien hikt er nog een beetje tegen aan om zee op te gaan.

We draaien om en zeilen terug, missen de opening in de Zeeland brug met drie minuten. Gelukkig gaat die na een half uur weer en varen we door naar het Veersemeer waar we ’s avonds aan een klein eilandje afmeren.

Binnendoor naar Middelburg. Dit is weer in de wind. We maken wel veel motor uren zo maar dat heb je als binnendoor vaart. Hier blijven we voor de nacht in de stad. Bekijken weer de oude kern en doen uitgebreid boodschappen. Ik sla een stuk lexaan op de kop via een man die een winkel opnieuw inricht en dit weg wilde gooien. Ik had het nodig om iets te repareren op Zeezot.

Via Vlisseningen gaan we er uit. Op naar Oostende met een mooie bezeilde tocht. Eindelijk weer eens op zee en eindelijk weer zeilen. Het klotst wel behoorlijk maar vaart lekker. Daar naar binnen in het Mercator dok afgemeerd en op jacht naar de Belgische Bonbonnekes. Het lukt allemaal net op het scheiden van de markt, het is al bijna 18.00 uur. Lekker bij een restaurant op het terras gezeten voor vis met frieten, een biertje en een wijntje in de zon. Goed voor het vakantiegevoel.

14 Mei Het weer is mooi, maar er wordt harde wind voorspeld dus willen we door nu naar Duinkerken. Weer een mooie zeiltocht er heen al komen we in de stromende regen aan. We liggen twee dagen verwaaid in Duinkerken met af en toe een regenbui en een dikke wind die over de kade blaast.Ook hier weer nieuw sanitair. We wandelen over de strand boulevard en bezoeken het museum voor moderne kunst dat net geopend is in een oud werf gebouw vlakbij de jachthaven. Het weerbericht geeft even een dipje in de wind en wij willen verder.

17 Mei een stevige tocht naar Calais. Ook hier blijven ook weer een paar dagen hangen door het weer en we hebben geen haast. Stad uitgebreid bekeken en onze nieuwe wasoutfit uitgeprobeerd. We zijn tevreden met ons mini wasmachintje en centrifuge. Fijn om zelf te kunnen wassen als het ons uitkomt en dure wasgelegenheden links te kunnen laten liggen.

Het weer is opgeknapt we kunnen verder nu naar Boulogne Sur Mer een stevige trip NW 4-5 maar wel een snelle tocht. Het is een beetje verlopen stad sinds de kanaaltunnel er is zijn al de ferry’s hier verdwenen en wat rest zijn verlaten en in verval geraakte pieren en gebouwen van de eens zo levendige stad waar veel ferry’s naar Engeland vertrokken. Zo is de een zijn brood de ander zijn dood. We hebben hier een lokale bus gepakt en wat van het binnenland bekeken. We ontmoeten een Engels stel dat net begonnen is met cruisen op een zeilboot. Ze moeten nog veel leren en ontdekken hoe het allemaal is. We nodigen ze uit voor een borrel en krijgen plannen en ideeen te horen. Het zijn leuke mensen en we kunnen ze veel vertellen over het reizen per boot.

We gaan verder nu naar Dieppe een fikse tocht 50 mijl maar hoog aan de wind net te belopen. Als we de haven binnen varen worden we getroffen door de gezellige sfeer in de haven met de mooie gebouwen er om heen. ‘Hier wil ik een paar dagen blijven’: zegt Albertien. En dat doen we ook. Het is er gezellig de jachthaven met een voorseizoen tarief en dus betaalbaar. We maken nog trip met de trein naar Rouen. Een grote stad met een prachtige oude binnenstad grotendeels mooi hersteld na beschadigd te zijn in de tweede wereldoorlog. Al valt die beschadiging in vergelijk met andere steden erg mee.
De geschiedenis en gebeurtenissen van die oorlog zijn in deze omgeving bijna tastbaar aanwezig..

Ook ontmoeten we een Nederlandse boot Bwana de mensen hebben hier al veel gevaren dus zijn een informatie bron voor ons.

Op weg nu naar Fecamp een beetje een saai stadje maar ook omdat het tweede pinsterdag was waarschijnlijk. We blijven maar 1 nacht, ik wil wel verder. Wel ligt Bwana met Rene en Marianne hier ook.We nodigen ze uit op een borrel en horen hun verhaal . Ze hebben hun schip zelf gebouwd en er veel mee geraced. Nu varen ze al 10 jaar langs de France kust en hebben nog al wat ervaring met de getijdestromen dus daar kunnen wij weer van leren.

We willen in een keer door naar Cherbourg. Er zou een mooie NW 3-4 staan was de voorspelling. ’s Morgens is het nog helemaal blak als we vertrekken, maar dat is het wel vaker ’s morgens vroeg dus op de motor zee op. Al snel steekt de wind op en kunnen we lekker zeilen. Er moet zelfs nog een tijdje een rif in, het gaat voorspoedig. Ook boot Bwana gaat naar Cherbourg we zien hem op de AIS achter ons aankomen. Maar na een 3 uren zakt de wind in en draait naar het westen. Dat is balen. We zouden de hele dag een mooie NW wind hebben.

Wat nu? Het is nog ver, 56 mijl, en van andere havens binnen bereik is het maar de vraag of we die nog op tijd, voor het laagwater is aan kunnen lopen. We gaan voor zekerheid en kiezen er voor om op met het oliezeil door te varen. Soms denken we even te kunnen zeilen maar de wind is te zwak en te veel tegen. Erg jammer. ’s Avonds net voor donker lopen we Cherbourg aan en ankeren in de voorhaven.

Na een betreklijk rustige nacht achter anker gaan we de volgende dag de haven in. We willen inkopen doen, wassen en een lekkere douche pakken.
En komen naast Bwana te liggen gaan weer buurten en uiteindelijk samen eten in het haven restaurant. Het wordt een gezellig avond.

Volgende dag de stad in en overal rondkijken naar de winkels en terug aan boord een beetje internetten en lekker lui rommelen.

Voor foto’s zie onder staande website.