De reis van de Zeezot de reis naar verre bestemmingen

27 juni 2011

20107 van Bermuda naar Azoren

Filed under: 201107 van Bermuda naar Azoren — Joop @ 3:28 pm

Onderweg van Bermuda naar de Azoren.

We zijn 4 dagen op Bermuda geweest. Het is een laag eiland met mooie stranden en een oude historie in de scheepvaart. Ook dit eiland is in de loop der eeuwen dool verschillende landen veroverd. Nu is het op en top Engels. Verder is het stampvol gebouwd en de bevolking is vriendelijk. Ze schijnen gemiddeld het hoogste inkomen van de wereld te hebben, dat is niet direct aan ze af te zien maar wel af te leiden aan de prijzen in de winkel of bij de benzinepomp  Diesel kost 1,88 dollar per liter nu vinden jullie in Nederland dat niet zo bijzonder, maar wij moesten even slikken 150 liter diesel  voor 282,= dollar. Dat hoge inkomen wordt gegenereerd door alle scheepvaart maatschappijen die hier hun schepen registeren omdat ze dan weinig belasting hoeven te betalen.  We zijn met Ferry’s en bussen over het eiland geweest om een indruk te krijgen leuk maar niet onze favoriet.

7juni ’11  Onderweg van Bermuda naar Azoren. Afstand 1802 mijl.

We zijn vertrokken om 10 uur uit Bermuda. Het werd wat later omdat de douane er even niet was. Ze hadden elders een inklaar klus. Het weer lijkt goed op het moment. Een zware depressie lost op en trekt naar het oosten weg. Wij hebben nu westen wind ongeveer 15 kts. We zijn nu al 22 uur onderweg, en hebben 140 mijl afgelegd. stevige wind gehad tussen 15 en 25 kts. in de morgen nog een squall met regen en wind. Verder gaat alles goed alleen is de zee erg rommelig. Onze pos.32’52 N en 62’03 W nog 1662 te gaan. We varen de rechtstreekse rumbleline naar Azoren.

Onderweg hebben twee keer per dag contact met een groep Nederlandse en wat Engelstalige zeilschepen via een radionet op de kortegolf Radio. De voertaal is engels. Ze begonnen met drie schepen maar aan het eind zijn er wel tien. Leuke afleiding zo’n babbel met nog weersinformatie en uitleg waar iedereen zit. Veel vragen krijgen wat eten jullie op zo’n overtocht nou we heen opgeschreven voor de mensen die het interesseert.

Menu: Varkenslapje met gebakken champions gebakken aardappels en broccoli.

8 juni ’11 Onderweg worden we begeleid door Trijnie en Hennie, Hierbij bedankt voor het meekijken en denken. Jullie zijn een soort Herb voor ons.(Herb is een soort weergoeroe die mensen begeleidt op de oversteek) Het is toch fijn om met iemand te overleggen of je eigen ideeën kloppen. Inmiddels al weer een heel stuk opgeschoten 150 mijl. De wind is wat afgenomen. Alleen de zee is nog erg wild en we worden aardig door elkaar geschud. pos is om 8 uur ’s morgens 33’25 N 59’14 W nog 1512 mijl te gaan.

Menu. Nasi dit keer zonder ei en satésaus, de zee is te wild.

9 juni ’11 Inmiddels motoren we een uur vrijwel geen wind meer. Ga zo proberen met de spinaker of dat nog lukt. Op de gribs gekeken rondom weinig wind dus we zullen we het uit moeten zitten. Onze pos nu is 33’56 N 56’53 W nog 1394 mijl te gaan. De zee is nog onrustig.

Menu: Stoofvlees uit bik met verse sperzieboontjes en aardappels

10 juni ’11 We hebben geluk de wind is wat toegenomen en we spinakeren nu met een snelheid van 4 tot 6 knopen de wind blijft wisselvallig. In ieder geval beter dan op de motor en sneller. Een depressie front zal over ons heen lopen maar het hogedruk systeem doet dat nog wat?? We zullen het moeten afwachten. Pos 34’12 N 55’38 W nog 1299 mijl te gaan.

Menu: Spaanse aardappelomelet met verse groenten.

11 juni ’11 Onderweg ja ja waar naar toe. We hebben afgelopen 24 uur nog wel 95 mijl afgelegd een groot deel met spinaker later uitgeboomde blister en genua. Vannacht motor aan, wind was weg, Om 4 uur ‘s morgens de zeilen er weer bij, maar om 8.30 uur motor weer aan, de wind is 2 kts. Bijkomend probleem de accu’s beginnen het te begeven. Overdag geen probleem met de zonnecellen maar ‘s nachts met verlichting en stuurautomaat zakt de spanning snel. De windpilot kan ons met dit lichte weer en ook nog voor de wind niet sturen. Dus moeten we wel de elektrische gebruiken. Misschien moeten we na het passeren van het hoge druk systeem naar het noorden varen om wind op te pakken. pos 34’19 N 55’01 W nog 1189 te gaan.

Menu: Gewokte groente met spekjes en blackeyed beans en salade.

12 juni ’11 En dan is er wind. Ook gelijk meer dan genoeg tussen 15 en 25 kts. maar het systeem trekt voorlangs en over ons heen met veel windbuien maar geen regen nog. De wind is naar het noorden gedraaid en we varen nu met knik in de schoot en een dubbel rif er in. snelheid 7 knp. door water over de grond gaan we krap 6. stroom tegen dus.pos 34’45 N 052’47 W. Nog 1092 te gaan.

Menu: Gewokte groente met pasta en gerookte kalkoen reepjes. Vanmorgen heeft Albertien een heerlijk rozijnenbrood gebakken.

13 juni ’11 Na een onstuimige zeildag met veel wind 2 reven draaide de wind vannacht tegen. Eerder dan de voorspellingen en om 01.30 uur ging hij liggen. Sinds die tijd varen we op de motor. Door de slechte accu’s kregen we met grote moeite de motor gestart vannacht. We liggen behoorlijk te slingeren en hebben het zeil maar weg gehaald anders slaat het uit de lijken. Ja het leuke is dat we nog steeds met de oude zeilen varen. In Cuba een nieuw achterlijk op de genua laten zetten voor 120 dollar. Het doet het steeds prima en ook het grootzeil met een scheur van een meter, die ik een jaar geleden heb gerepareerd in st Maarten met stroken doek en geplakt met sikaflex, houdt het nog steeds goed. Overigens het advies van Trijnie en Hennie over hoe te zeilen klopt met het advies van Chris Parker (ook een goeroe) pos 34’58 N 50’50 W nog 1096 mijl te gaan.

Menu:Tonijnsalade(lunch) en pannenkoeken.

14 juni ’11 En toen was er wind nou ja zo snel ging dat niet. We hebben 24 uur op de motor gevaren. Vrijwel windloos trok tergend langzaam de kern van het (Azorenhoog) hogedruk gebied over ons heen. Maar sinds vanmorgen vier uur zeilen we weer. De wind nu zuidoost zal via het zuiden doordraaien naar het westen. onze pos. 35’22 N 48’45 W nog 992 mijl te gaan. Wij stoeien wel verder met de wind om de mijlen te slijten. Ondertussen met een ander Nederlands schip elke dag een eigen netje. Wij zijn allebei later vertrokken en dus de hekkensluiters van het andere net.

Menu: Bami.

15 juni ’11 Zo afgelopen 24 uur was een mooi ritje 172 mijl afgelegd beetje stroom mee gehad, eindelijk. Het ging vooral vannacht heftig dan bruis je er door, water spuit over het dek dat maakt het altijd weer spannend. Maar wel heerlijk opgeschoten met een bijna volle maan erbij dan is altijd geweldig zeilen. Vannacht drie vrachtschepen op tegen koers één moesten voor uitwijken kwam recht op ons af. Het leven aan boord is dan wat minder comfortabel je wordt heen en weer geslingerd we varen oost met zuidenwind en de golven dwars in. Wel onderweg een brood gebakken dit keer een melkbrood en weer uitstekend gelukt.  Onze pos 35’53 N 45’19 W nog 821 mijl naar Horta.

Menu: Bami met satésaus.

16 juni ’11  Trijnie en Hennie hun voorspellingen komen goed uit vrijdag passeert hier een front. We worden ingehaald door een depressie zo ver ik het na kan gaan geen hele diepe. Maar tussen het hoog en laag versterken ze elkaar en dan tijdelijk 20 knopen wind uit W of NW die daarna door gaat en ons noordenwind bezorgd verder kan ik nog niet kijken, we zitten dan z’n 700 mijl van Horta denk ik. Afgelopen dagen een rustige zee. We varen ten noorden van het Hoge druk systeem en door de zuidenwind ging het allemaal voortreffelijk. Goede dag, goede afstand, heel tevreden. Gemiddeld rond de 7 knopen op de teller. Soms een halve mijl stroom mee ik denk door het getij hier elke dag om de zelfde tijd. Als er af toe een letter mist ons toetsenbord raakt aangetast door het zout. pos 36’19 N 42’08 W 170 mijl gedaan en nog 672 mijl te gaan.

Menu: Stoofvlees en rode bieten uit blik met gebakken uien en aardappels.

17 juni ’11 We sukkelen met 4 knoop vooruit de wind is op, was min of meer voorspeld. Later neemt de wind toe en onder uit geboomde Genua en blister maken we toch nog 5 knopen. Ook worden we opgelopen door groot Container schip met de naam Dolfin hij komt recht op ons af en roep hem op. De stuurman zegt:” Ik ga achter je kont langs”, maar hij draaide wel laat in. Morgen komt de depressie over ons heen met 20 knopen wind uit W later NW dan halen de mijlen wel weer in. Zee is rustig al zit er nog een flauwe deining in. En tot onze grote verassing komt er nog een walvis voorbij helaas niet echt dichtbij maar wel leuk om te zien met de stoompluim boven z’n kop. Onze pos is 36’42 N 29’47 W nog 549 mijl te gaan.

Menu vandaag Zuurkool met gerookt kalkoenworst .

18 juni ’11 Hier nog even een update. Nog 400 mijl te gaan het schiet op. Ook de wind is toegenomen blaast nu met 20 kts ZW dus gaan er aardig door heen. Verder een rustige dag mooi zeilen en veel lezen. onze pos 37’10 N 36’49 W

menu voor vandaag Gado gado met ham en groente gewokt.

19 juni ’11, na een onstuimige dag en nacht 20 tot 25 kpn. wind ZZW met flinke snelheid er door gejakkerd. Tot de zee begon op te bouwen en we van de golven begonnen af te surfen maar aan het eind vielen we terug in de volgende golf wel sensationeel en dat vannacht bij een heldere maan. We hebben optimaal geprofiteerd van de wind stroom, tussen de twee systemen. Alleen vanmorgen om 7 uur werden we ingehaald door het lage drukgebied. de wind draaide van ZZW naar Noord en viel een tijdje weg. Nou dan weetje wel wat er gebeurt. Een stevig geklotst tussen de hoge golven. gelukkig pakt de noorden wind weer op 10 knopen en we zeilen weer maar voor hoe lang de voorspelling is zwakke wind. Een jacht dat 20 mijl noordelijker vaart was de wind vannacht al kwijt en motort al uren. Na een uurtje houdt de wind het voor gezien, dus motor aan. Gelukkig na 2 uur komt de wind weer terug en zeilen we met een mooie koelte richting Horta.  pos 37’44 N 33.36 W afgelegd laatste 24 uur 150 mijl. Nu nog 242 mijl te gaan.

Menu vandaag Vis???? Als ze bijten willen, het wil niet erg deze reis Ook de andere schepen klagen er over. Maar voor vanavond wordt het een prak zuurkool maar smaakt nog prima.

20 juni ’11  zoals verwacht wordt de laatste dag op de motor varen. De wind is van weinig betekenis en er staat een hoge deinig van de wind elders, zou de zee vlak geweest zijn dan hadden we nog wel kunnen zeilen. Afgelopen 24 uur was het erg rommelig constant met de zeilen en de windpilot bezig de wind varieerde erg in sterkte en richting. Tussen door nog regelmatig stukken op de motor gevaren totaal vijf uur omdat de wind het afliet weten. Vanmorgen nog een grote groep dolfijnen gezien, die waren aan het vissen en hadden geen tijd voor ons. Nog slechts 125 mijl te gaan pos is nu 38’09 N 31’11 W

menu: Pasta met wokgroente en tomaten uit blik.

21 juni ’11 Land in zicht!! Sterker nog we liggen al bijna in de haven nog twee uurtjes te gaan dan zijn we er. De laatste lootjes wegen het zwaarst. In dit geval uren op de motor varen tussen 4 en 7 vanmorgen nog kunnen zeilen maar verder sinds gisteravond op de motor gevaren. Op de motor varend lijkt het altijd eindloos te duren. Vanmorgen om vier uur kwamen de eilanden in zicht toen nog 35 mijl te gaan. Maar als we binnen zijn inklaren en een plekje zoeken. Het schijnt hartstikke druk te zijn, ik ben benieuwd. Wij blijven een tijdje op de Azoren. Marleen komt 4 juli voor 10 dagen aan boord dan hopen we de eilanden te kunnen verkennen.

Menu: Gebakken aardappels, karbonade en verse salade.

En dan vraagt iedereen zich af wat doen jullie tijdens z’n reis??  Het belangrijkste is het schip gaande houden dus dat het voortgang over de grond maakt. Ja klinkt misschien gek maar voortgang door water wil niet altijd zeggen dat je over grond vooruit komt met name als je stroom tegen hebt. Dat betekend zeilen bijstellen, reven of ontreven. Constant je snelheid in de gaten houden zo ook je koers. We sturen weinig met de hand. Dat gaat goed voor paar uur en dan raak je de concentratie kwijt en het schip begint een koers te varen alsof de stuurman dronken is. Meestal sturen we met de Windpilot dat is een apparaat dat de boot in constante positie houd ten opzichte van de wind. Verandert de wind in sterkte of richting dan moet de Windpilot bijgesteld worden, en dat is altijd weer een heel gezoek om hem goed af te stellen, het is nogal een gevoelig typ. We hebben ook een elektrische stuurautomaat die is minder gevoelig maar eet te veel stroom (dat is normaal niet zo erg maar onze accu’s zijn na 7 jaar versleten en moeten vernieuwd worden). En ook die moet je controleren hij stuurt de boot via een kompas, maar dat snapt de wind niet. De wind draait nogal eens en dan moeten we de zeilen bijstellen open of dichter. Verder moeten we met grote regelmaat uitkijk houden, dit ondanks de A.I.S. Dit is een soort radar die alle grote schepen om ons heen in beeld brengt vanaf 32 mijl en dat is een zegen. Het laadt zien hoe hard ze varen en welke koers en hoe ze heten, daardoor kun je ze bij naam oproepen om te vragen of ze jou ook zien. Maar alle vissersschepen en plezierschepen zie je niet op de A.I.S. dus daar moet je uitkijk voor houden. Van andere schepen die bij ons in de buurt varen en dat kan 100 mijl verder zijn horen van los geslagen boeien die ze tegen komen. Weer een ander verteld dat ze een dode walvis tegenkomen. Wij zelf kwamen de derde dag een leeg reddingsvlot tegen gelukkig zonder mensen erin. Het was net te ver weg om terug te keren, we hadden toen veel wind van achteren en de boom er in. In de tijd dat we niets hoeven te doen, lezen we, maken kruiswoordpuzzels en of sudoku puzzels, bakken brood of maken eten klaar. Moet allemaal doorgaan maar dan wel 24 uur per dag ’s nachts in wachten van 3 uur om beurten. Klopt niet helemaal hoor . Joop neemt het merendeel van de nachtwachttijd op zich. Ik doe per nacht 3 uur ergens tussen 12 en 5 uur. Als het heel rustig is, de zeilen er goed bijstaan en we ver van land zijn, gaan we allebei liggen en hebben we om de beurt wekkerdienst. Dat wil zeggen ieder half uur loopt de wekker af en dan ga je er even uit, kijkt rond en controleert de zeilen en de koers, daarna kruip je er weer lekker in. De A.I.S. staat dan op alarm en waarschuwt als er een groot schip binnen de 8 mijl komt.  Een paar nachten gedurende zo’n tocht lukt dat. En verder zijn er natuurlijk de reparaties: een stukje zeilnaad dat gerepareerd moet worden of een blokje dat breekt.  Niets ernstigs, maar het moet wel gebeuren.