De reis van de Zeezot de reis naar verre bestemmingen

26 januari 2011

201009 vervolg reis Zeezot

Filed under: 201009 vervolg reis zeezot nov. 2010 — Joop @ 2:22 am

Vervolg reis Zeezot.

Het is nu 6 januari 2011 en we liggen in Fuikbaai bij Curacao.

Over een dag of 14 hopen we richting Cartagena in Columbia te gaan. Daarna willen we via de Panamese Samblas eilanden naar Colon gaan om daar te wachten op onze schutting voor het Panamakanaal.

Eerst maar even wat achterstallige berichtgeving.

We zijn de afgelopen zomer maanden in Nederland geweest, terwijl de boot in Curaçao op de kant stond. Ik, Albertien, was er al vanaf half maart en Joop vanaf eind mei. Joop was net aangekomen in Nederland toen mijn vader ziek werd. Op 11 september 2010 is mijn vader na een tamelijk kort ziekbed overleden. Dit heeft onze zomer in Nederland gekleurd.

Joop heeft, zoals jullie al hebben kunnen lezen, vaker gezeild in die zomer. Ik heb het bij een tochtje in Denemarken gehouden.

Vanaf 6 november is Joop weer aan boord. Eerst op de wal om de nodige (verf) werkzaamheden te doen en daarna is hij naar het Spaanse water gegaan. Daar kwamen op 18 november onze vrienden en buren Rijn en Annemieke van Terschelling aan boord.

Hier volgt een verslag van Annemieke  over de tocht naar Klein Curacao en Bonaire die ze met Zeezot hebben gemaakt.

Maandag 29 nov (zon, bewolking, regen, wind)

We liggen nu op klein Curacao. De helft van de tocht was best pittig. Toen naar de douane, daar moest de Zeezot uitgeklaard worden. Een papieren rompslomp
Vanmorgen bijtijds opgestaan, ontbeten, aangekleed en opgeruimd. Om een uur of 9 naar Willemstad. Eerst naar de immigratiedienst.Daar moet je je uitklaren als je het land verlaat. al met al, wat best wel sneller zou kunnen, denken wij dan. Toen naar AH voor boodschappen voor onderweg en nog even koffie gedronken (met gevulde speculaas).
Naar het Spaanse Water terug, boodschappen opgeruimd en alvast wat brood gesmeerd. Tegen 12.30 vertrokken we, eerst op de motor. Bij de ingang van het Sp.W. zag je al grotere golven. Joop hees de zeilen, Rijn stond aan het roer. Bij de punt van Curaçao werd  de zee woester, golven van 3 meter en windkracht 6.  Joop zette de motor wat bij, omdat de golven ons stil legden. Enfin, we zagen Klein Curaçao al in de verte. Nog wel slingeren en om ongeveer 16.30 waren we er. Eigenlijk een plat eilandje, waar 3 meter is afgegraven.
We zagen oude vissershutjes, waarvan er 1 is bewoond, een partyplek voor bbq-s van de Mermaid, een boot die hier een dagje met mensen naar toe vaart vanaf Curacao  en de vuurtoren met 2 huisjes. De vuurtoren brandt nog, die huisjes waren flink verwaarloosd. Met extra touwen Zeezot vastgelegd aan een mooring. We liggen wel te rollen hier, maar ook dat went.
Met watervlo naar de kant. Onderweg zei Joop dat we op het strand zouden varen tijdens een golf en dan moesten wij eruit springen en het bootje omhoog trekken. En.. dat lukt natuurlijk niet in 1x. Tijdens het eruit springen, gleed ik onderuit. Nou ja `t water is lekker.
We hebben op het eilandje rond gelopen en foto’s gemaakt. De bewoner van het ene huisje kwam naar ons toe, Rocky. Hij was blij om weer even iemand te spreken natuurlijk.
Terug bij Watervlo moesten we in tegengestelde aktie weer terug. Ook dat lukte niet meteen, weer een plons water over me heen.
Maar al met al kwamen we weer veilig aan boord. Droge kleding aan en Joop maakte lekker nasi klaar.
`s Avonds speelden we nog een paar potjes yatzee. Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Is het nog te woest, dan blijven we nog. En anders vertrekken we naar Bonaire.  Prachtige sterrenhemel!

Dinsdag 30 nov (zon, wind)

We zijn nog bij Kl.Cur. Vanacht ging ‘t aardig tekeer, harde wind en regen. Het hoort allemaal bij ons avontuur. We zijn dus ook wat langer blijven liggen. Voor het eerst binnen ontbeten. Er kwam een catamaran aan , die moest bij ,,onze,, mooring liggen. Wij liggen nu dus bij een andere. Het weer is nu wat minder onstuimig, de lucht breekt. Buiten koffie gedronken. Omdat we toch vandaag hier blijven, kan Joop de watermaker uitproberen.
En het lukt allemaal, operatie geslaagd, fijn voor hem. En het werk van vorige week is niet voor niks geweest.
Het was verder een lekkere dag. Gezwommen en gesnorkeld, er was niet veel te zien. Op het strandje gelopen en in het zonnetje zitten lezen. Gewoon een lekker luierdagje.
Er vloog een groep flamingo`s over, mooi. En nu is er weer een prachtige sterrenhemel.
Ben benieuwd hoe `t morgen is.

Woensdag 1dec.(zon,wind)

We liggen bij Bonaire, leuk!
Vannacht waaide het hard, later in de nacht nam de wind pas af. Om 7 uur uit bed, ontbijtje en om 8 uur vertrokken we. Ik zag al gauw een schildpad langs de boot zwemmen, toppie!
We vertrokken met zeil, de wind was aardig aan het spelen, ineens veranderde de boot van richting. De situatie was wat tobberig en de zee was knobbelig (aldus Joop) Onderweg vliegende vissen gezien en een groep grienden, een klein soort walvis. Na een uurtje de motor er maar bij, toen werd het ,,motorzeilen,,. We zouden eerst vanaf de onderste punt van Bonaire naar boven steken. Maar we moesten de koers verleggen i.v.m. de wind en gingen toen van boven naar beneden. We zijn meteen naar Kralendijk gevaren, daar zouden we beter liggen. Het was een leuk ,,binnenkomen,,. Mooi weer, dus vrolijk en kleurig. We liggen voor de boulevard aan een mooring.
Eerst lekker gezwommen en gesnorkeld bij de boot. Joop maakte watervlo schoon, er zat nog zand in van kl.Curacao.
Later afgespoeld, aangekleed en naar de kant, want we moesten ons nog inklaren bij de douane. Lekker langs de boulevard gelopen tot het kantoortje. Klaar. Daarna bij Karels, een restaurantje op een pier wat gedronken en ook meteen daar gegeten.
Toen we terug liepen, reed er een jeep voorbij, met Sint erin en 3 Pieten.
Koffie aan boord en nog een paar potjes yatzee.

Van donderdag 2 dec tot en met zaterdag 4 dec. zijn we op Bonaire gebleven. En het was er erg leuk en rustig. We hebben ons prima vermaakt. Lekker s,morgens meteen zwemmen. We hebben een autootje gehuurd, (wel een verroeste bak, maar het reed) en een paar mooie tochten gemaakt over het hele eiland. We zagen de zoutpannen, slavenhuisjes, veel flamingo`s en veel groen met grillige cactussen. Het is in tijden niet zo groen geweest, werd er verteld. Dat geldt ook voor Curacao. Het heeft er al veel geregend, vandaar.
Op donderdag zagen we Ane en Hilly Ruyg (uit Midsland) langs de boulevard fietsen, zij waren met vakantie daar. Vrijdagmorgen kwamen ze op de koffie. Ja je komt bijna altijd wel bekenden tegen, leuk hè?
Zaterdag was alweer onze laatste dag op Bonaire, fijn dat we er zijn geweest. We deden nog wat boodschapjes, ook nog wat voor Sinterklaasavond. Dat willen we vieren als Albertien ook weer aan boord is. Gedichtjes zitten maken voor elkaar, leuk.
Uitgeklaard en rond 17.00 naar Happy Hour bij  City-Café, echt nederlands, met veel nederlands sprekende gasten en nederlandse muziek. Voor de laatse avond gezellig en lekker gegeten bij Bobbejans, een grill-restaurantje van 3 belgen.
Later aan boord nog Irish Coffee en yatzee.

Zondag 5 dec.

7.00 opgestaan, ontbijtje en alles klaar gemaakt voor vertrek, 7.30.
Het miezerde wat en we zagen Bonaire steeds kleiner worden. Het was een fijne tocht terug en bijna helemaal kunnen zeilen.
Onderweg nog dolfijnen gezien en een stormvogel. Om 13.15 waren we weer in het Spaanse Water en we liggen zo goed als op dezelfde plek. Het weer werd steeds zonniger, dus heerlijk zitten lezen.
De rest van de dag gewoon lekker van alles gedaan. Buurman Irwin van de Maru kwam thee drinken en advies vragen over hun wasmachine, dus Joop ging daar later nog even langs. Om 17.00 hadden wij ons Happy Hour, met een hapje en een drankje.
Gezellig zitten kletsen.
Na onze maaltijd, koffie en Yatzee.

Ik ben pas 6 december weer aan boord gekomen, omdat er thuis in Nederland nog veel zaken geregeld moesten worden.

Rijn en Annemiek zijn 13 december weer naar huis gegaan en wij hebben ons sindsdien verder op de klussen gestort. De boot moet zo goed mogelijk uitgerust worden voor onze tocht over de Pacific.

Met de kerst had ik toch weer de boot een kerstig tintje gegeven en hebben we op eerste kerstdag gezellig gegeten met Babette en Irwin van Maru en Nanda en Willem van Bojo. De borrel was bij ons aan boord en het verrukkelijke diner bij Maru.

Oud en nieuw hebben we samen aan boord gevierd. Natuurlijk met zelf gebakken oliebollen.  s’ Middags hebben we een rondje gevaren langs ons bekende boten om ze Joop’s super lekkere oliebollen te laten proeven. Om elf uur hebben we op Joop zijn voorstel de champagne opengemaakt met het idee dat het  ergens in de wereld toen ook nieuwjaar werd en wij niet die hele fles na twaalven nog moesten legen.

Rond om ons heen was er vuurwerk. Vaak op het professionele af, zo mooi.

Ze vieren hier overigens het oude jaar meer dan bij ons. Heb je bij ons nieuwjaarsrecepties hier wordt met personeel en betrokkenen het oude jaar uitgeluid met drank en miljoenenklappers. Dit is een stuk knalvuurwerk van een kubieke meter. Kosten: 900 naf  of 400 euro.  Kleinere bedrijven doen het met een mat van vuurwerk die ze uitrollen tot een knallend looppad van zo’n 20 meter, ook leuk. Overal is het daarna rood van de papiertjes en mistig van de kruitdampen.

Om weer terug te komen op vandaag. We varen nu eens in de 14 dagen naar Fuikbaai om water te maken. Ja, ja, we hebben een watermaker! Een geweldig cadeau van de Dolfijnfamilie Sijperda. We gaan hierheen omdat het water van het Spaanse water te vies en te brak is door de vele regen die hier gevallen is en af en toe nog valt. Het modderwater spoelt van de bergen het Spaanse water in, evenals het water van de overlopende septictanks. Niet echt lekker fris dus. Tot nu toe is het steeds als alles weer wat opdroogde en het water schoner werd weer fors gaan regenen. Dus opschieten doet het niet. Het is hier groener dan ooit en het barst van de libellen, dat dan weer wel. Voor grote delen van de bevolking is het een ramp. Ondergelopen huizen, straten en winkels naast een explosie van no-see’ums en andere steekbeestjes. Vaak vallen er grote, diepe gaten in de wegen en kan er soms niet gereden worden omdat de wegen in rivieren veranderen. Goed vervelend allemaal. Verder hebben wij er op de bootjes natuurlijk niet zoveel last van. Ja de luiken moeten op tijd dicht anders wordt binnen alles nat. Maar de regen vult ook je watertanks en das weer mooi. Een groot nadeel is wel dat nu het water zo brak is het onderwaterschip in no-time onder de pokken zit. Joop ontwikkeld zich tot een professioneel krabber en kan steeds langer onder water blijven. Dat wil zeggen als hij niet naar boven drijft. Door zijn grote longinhoud is hij net een dobbertje.  Ook om deze redenen zijn we dus in Fuikbaai.

We hebben hier tot we weggaan een auto tot onze beschikking. Dat is hier heerlijk omdat je ver van de winkels ligt en de winkels ver uit elkaar staan.

Er gaat overigens wel regelmatig een bus van en naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Je hebt dan een uur om te winkelen en dan wordt je weer terug gebracht naar je bijboot.

Af en toe gaan we naar Zuikertuintje, dit is een tot ‘mall’  omgebouwd landhuis, waar een fantastische ijssalon zit, om er een ijsje eten en een kopje espresso te drinken. Of we rijden stad en land af op zoek naar onderdelen voor dit of dat.

Inmiddels hebben we nieuwe kussens en bekleding op de banken binnen. Deze zijn gemaakt bij stoffeerderei “la Confidance” Van onder ander deze beide plekken zijn foto’s te zien in het picasawebalbum: Curacao rond kerst 2010  De auto die we rijden is een Jeep Cherokee uit 1996. Een benzine slurpend monster als je er op zijn Curaçao’s mee rijdt. Doe je het wat langzamer dan is het te doen. De benzine kost hier overigens omgerekend 0.80 eurocent de liter. De auto is van David en Marth van het zeilschip Karna. Zij zijn net als wij in 2007 vertrokken, maar hadden al snel genoeg van het cruissers bestaan. Ze zijn toen op Curaçao gaan wonen en werken, maar zijn nu grotendeels weer terug naar Nederland. Ze vertrokken afgelopen week richting st. Maarten en zien nog wel waar ze hun schip achterlaten, om er hier in de buurt zo af en toe mee te zeilen. De auto hadden ze niet meer nodig. Na ons gaat hij naar een eilander.

Wij zijn er blij mee. Kunnen we makkelijker bevoorraden en natuurlijk rijden we andere zeilers naar winkels, immigratie, custums of naar ggd’s voor inentingen.

Voor foto’s zie onderstaande website.