De reis van de Zeezot de reis naar verre bestemmingen

30 maart 2010

201003 BVI met Nicolet

Filed under: 201003 De BVI — Joop @ 2:32 pm

Britsche Virgin Islanden Nicolette schrijft stukjes in cursive.

We zijn weer terug in de BVI dit is al de derde keer dat we hier rondzeilen het blijft een mooi zeilgebied met overal leuke baaien op afstanden van nog geen 10 mijl en keuze genoeg. We hebben Babbette en Irwin van Maru al weer ontmoet en samen gegeten en bijgekletst. We varen van Virgin Gorda naar Tortola later naar Norman eiland en nu liggen we Jost van Dijck (is van oorsprong nederlander waarna het eiland genoemd is we komen wel meer nederlandse namen hier tegen).

Hier ben ik dan na een heel jaar voorbereiding. Op mijn verjaardag , m’n 60e, heb ik van iedereen geld gevraagd om ver weg te kunnen vliegen naar de Zeezot. Het is gelukt! Ik ben er. Het was erg leuk om binnen te komen en niet van het vliegveld af te kunnen. Ik wist nl niet waar de boot lag. Het vlieghaven personeel was erg aardig en ik mocht in de hal kijken of Albertien er was. Gelukkig was dat zo. Simpson Bay, daar lagen we. Leuk met local taxi’s over het eiland rijden, lekker tropisch windje door m’n haar, heerlijk. Albertien en ik kwekten natuurlijk direct over van alles en nog wat. Met de dinghi, dat is zo’n wankel bootje met lucht erin, naar de boot. Natuurlijk later in de week een klapper gemaakt met uitstappen, een hele leuke blauwe heup aan overgehouden, maar enfin, een dinghi moet nu eenmaal anders kom je niet aan wal. Joop kwam om 6 u en had een prachtige wedstrijd gezeild, eerste binnen, helemaal goed. Zeer gezellig en om 21 u lag ik er al in, helemaal op.

Volgende dag erg mooi weer, wat boodschappen doen en naar Marigot om Joop weer te zoeken. Hij bleef die avond op de wedstrijdboot. Marigot is gezellig. Lekker in cafeetje, Frans, capucino gedronken en water en Dean’s zusjes opgezocht in de Sandy Bar. Leuke meiden. Dean zou maandag pas aanlanden, we hebben hem niet gezien dus. Zaterdagavond nog prijsuitreiking, het team van Joop was tweede, zie zijn verslag. Daarna eten in visrest. Waar allemaal airco was, waar ik niet tegen kan. Ik ben doorgelopen naar een Italiaans restaurantje en heb daar lekker salade gegeten. Later ben ik weer opgehaald uit de marineclub. Dinsdag is Albertien vertrokken en we hebben de boot klaar gemaakt voor de oversteek naar BVI islands. Volgende ochtend om 6 u vertrokken, geen pil tegen zeeziekte genomen, en ik heb het zonder brokken gehaald, 90 zeemijlen met vliegende gang over de oceaan, fantastisch. Vind mezelf wel knap haha. Op Virgin Corda aangelegd en volgende dag ingeklaard. Wat gesnorkeld, gewandeld en verderop het eiland zijn prachtige rocks, daartussen nog weer even gesnorkeld en vervolgens verbrand weer op de boot. ‘s middags naar Road Town gevaren en vrienden van Joop ontmoet. Gezellig met ze gegeten en wat nieuwtjes uitgewisseld, heel gemoedelijk. Vandaag gewinkeld en rondgesneupt in het stadje. Het is erg leuk om te zien dat tropen tropen zijn. Geen voetpaden, hete zon, links rijdend verkeer, flame trees en bourgainville, prachtig. Vanavond eten Erwin en Babette hier en morgen gaan we weer verderop, ergens waar we weer zwemmen kunnen in prachtig indigoblauw water. Inmiddels is het alweer zaterdag.Tot later.

We zijn na een wat onrustige nacht vertrokken van Jost van Dijck richting West End Tortola in Sopers Hole mooring opgepakt en boodschappen gedaan na de koffie richting Sandy Cay een klein eiland met prachtig zandstrand we zijn er heen gezwommen viel tegen nog best ver er liep een stevige branding waar we doorheen moesten maar ging prima het eiland rondgelopen en weer terug gezwommen en nu weer fris en fruitige aan boord. Na de luns willen we naar brewers bay schijnt mooi te zijn maar is bij de huidige wind lagerwal en er staat een flinke swell dus varen we door Trellis Bay waarvan ik weet dat je daar rustig ligt voor de nacht. De plannen voor morgen zijn Bitterend Vrigin Gorda en de dag er op naar Anegadea een eiland wat een paar meter boven de zeespiegel uitsteekt en omringd is met riffen een soort Atol. Het is 18 maart als we Bitterend aankomen we treffen daar Maru weer die lagen er ook met de dezelfde plannen als wij om naar Anegada te gaan. Dus gaan we samen naar Anagada om daar het eiland te bezoeken het ongeveer zo groot als Vlieland en er wonen 200 mensen die leven van de toeristen, we huren een auto voor dag om alle uithoeken te bezoeken strandjes, flamingo’s in de zoutpannen het is een geslaagde dag Irwin had op de weg er heen nog een tonijntje gevangen die hebben in een gezamenlijk diner verorberd. Na twee dagen varen we weer terug naar Trellis Bay omdat we dat tocht een lekkere plek vinden om liggen en wat denk je weer een vis gevangen spanisch makreel die gaan we roken. Het is een topvis en goed gerookt smaakt hij geweldig, dan een luie dag ’s morgens weer even hardgelopen in de middag een wandeling gemaakt en wat gelezen. De dag er op naar Spanisch Town maar dat gaat niet echt lekker het is me in rug geschoten dus een beetje rustig aan op mijn aanwijzing weet Nicolet de rug weer in het gelid te krijgen en gaat het gelijk weer een stuk beter met me. Uitgeklaard en dan nog even naar de sound bij Bitterend yachtclub waar we morgen om zes uur willen vertrekken naar St Maarten. Als we ’s morgens om 5 uur opstaan is het nog donker maar om 5.30 komt het licht en wij maken ons klaar voor vertrek de wind is Oost en zal in de middag draaien naar noord oost dat doet hij ook alleen later dan verwacht dus zeilen we de hele reis hoog aan de wind met ook nog een aantal slagen om St Maarten te bereiken de wind varieert nogal eens in sterkte zodat we zelfs even de motor bijhebben omdat de golven ons bijna stilleggen maar we komen er.  Als we het laatste stuk op de motor willen doen krijgt hij geen koelwater meer, achteraf blijken de schoepen van de impellor af gebroken, na 4 jaar mag het een keer gebeuren maar het komt nooit gelegen maar het is weer gerepareerd.

Joop heeft alles al verteld. In de nacht varen op de oceaan is prachtig. Een halve maan en veel licht dus. De grote beer staat op z’n staart en beweegt een beetje mee gedurende de nacht. Schitterend. Wel eng om de schaduw van de coastgard te zien en opgeroepen te worden door een vriendelijke dame, die uiteindelijk het gesprek afsluit met in het Nederlands ons veel plezier te wensen op St. Maarten. Ankeren tussen boten zonder motor om 2 u ‘s nachts is wat te veel van het goede, dus blijven we tussen de hele grote motorschepen die iets buiten liggen. Dat lukt zonder gedoe gelukkig. Joop repareert het koelsysteem van de motor in een uurtje, geweldig, wat kan die man veel. Het is ook nog steeds een troetelkroes,, hij doet en kookt en is zeer gezellig. De volgende ochten, alweer vrijdag, voel ik me wat vervelend, maar dat klaart smiddags weer op. We zijn gistermiddag naar het cafe gelopen zijn bij het vliegveld. Daar is het heel apart, vliegtuigen die aan komen vliegen vanaf zee en landen. Ook opstijgen is erg leuk met grof lawaai en opstuivend water en zand daar. Er staan jongens op de vliegtuigen te wachten om zich vervolgens onder het zand en waarschijnlijk het zand ook in ogen, neuzen etc, in de opgewaaide zee te vallen/duiken. Erg leuk gezicht. Een prachtige wandeling, waar ik wel aan toe was want na een hele dag en halve nacht zitten in een bokkend bootje op de oceaan waren m’n darmen erg in de knoop gaan zitten. Geen last maar ongemakkellijk. Natuurlijk een glaasje op en bij onze watervlo ontmoetten we Nico en Han, waardoor ik wat lacherig werd, niet oplette en van het plankje in de Watervlo gleed. Zo iets van: Gaat u maar zitten mevrouw. Enfin, weer opgekrabbeld en afgesproken de boot van Han te gaan bekijken. Hij heeft iets spannends gekocht, ik weet niet wat, maar het is iets mannelijks, pomp voor bier of zoiets denk ik. Wordt vervolgd. Joop is gaan boodschappen doen en hij is er alweer. Ontbijten geblazen dus en dan winkelen in Philipsburg?

Maandag Nicolette heeft nog een paar dagen we zeilen naar petite Fourchue om te snorkelen en te lunchen en daarna naar Osterpond voor de nacht ontmoeten daar weer vrienden van True Bleu waar we gezellig mee bijkletsen. Dindsdag zeilen we weer terug naar Simpson bay dan is de vakantie weer bijna voorbij haar troeteltour zoals ze het zelf noemt.

Voor foto’s zie onderstaande website.